Saturday 25 October 2008

Ψυχαγωγία – Διασκέδαση

Όσο μπορείς

Κι αν δεν μπορείς να κάμεις την ζωή σου όπως την θέλεις,
τούτο προσπάθησε τουλάχιστον
όσο μπορείς: μην την εξευτελίζεις
μες στην πολλή συνάφεια του κόσμου,
μες στες πολλές κινήσεις κι ομιλίες.
Μην την εξευτελίζεις πηαίνοντάς την,
γυρίζοντας συχνά κ' εκθέτοντάς την
στων σχέσεων και των συναναστροφών
την καθημερινήν ανοησία,
ως που να γίνει σα μια ξένη φορτική.ρ
Κωνσταντίνος Καβάφης [1913]

Για τις παρακάτω σκέψεις αφορμή στάθηκε αυτό το υπέροχο ποίημα του μεγάλου Αλεξανδρινού, μιας και γενικά έχουμε χάσει το μπούσουλα στις μέρες μας.
Ήρθαμε στον κόσμο αυτό για να ευτυχήσουμε, σκοπός της ζωής μας η ευδαιμονία.
Πολλές φορές όμως μπερδεύουμε τον σκοπό μας. Χάνουμε τον στόχο. Αλλάζουμε τον προορισμό μας, βάζοντας όπου ευτυχία διασκέδαση. Υιοθετούμε την προσδοκία διασκέδασης ως προσμονή ευτυχίας. Η διασκέδαση είναι παράγωγο, δεν είναι ζητούμενο. Η διασκέδαση δεν μπορεί να είναι αυτοσκοπός. Η διασκέδαση πρέπει να προκύψει από τον κύριο σκοπό μας, από την αναζήτηση της ευτυχίας και όχι να μπει μπροστά ως αποκλειστική μας επιδίωξη.

Μη βγεις για καφέ με την παρέα που δε σε γεμίζει. Μη βγεις για να σκοτώσεις την ώρα σου με άτομα του ιδίου ή του άλλου φύλου μόνο και μόνο για να καλύπτεις τις ανασφάλειές σου. Το τίμημα αυτής της άγρας είναι η μοναξιά. Αυτός που θα σε κάνει να νιώσεις ασφαλής, αυτός που θα σε καταξιώσει, είναι ο μεγάλος άγνωστος, ο εαυτός σου.
Έχεις σημαντικά πράγματα να κάνεις την κάθε στιγμή της μέρας σου.

Αξιολόγησε πρόσωπα και καταστάσεις μα πάνω απ’ όλα χτίσε τη μοναδικότητά σου, ανακαλύπτοντας τον εαυτό σου. Ντύσου για σένα, στολίσου για σένα. Είσαι μοναδικός. Δεν είσαι αντίτυπο, πόσο μάλλον κακέκτυπο, κανενός. Έχεις το δικό σου στυλ και με αυτό δεν έχει να κάνει κανένας συρμός, καμιά μόδα.

Αποκάλυψε σταδιακά τον εαυτό σου και αυτό που θα προκύψει θα είναι υπέροχο. Θα είσαι ΣΥ.

Θα είσαι το ευτυχισμένο άτομο που θα μπορεί να επιλέγει. Να επιλέγει τις παρέες του, διαγράφοντας μικρούς ανθρώπους με ανάρμοστες συμπεριφορές.

Μη χαλιέσαι. Μη σπαταλάς συναισθήματα και χρόνο για να ερμηνεύσεις, να κατανοήσεις τις προθέσεις, τις συμπεριφορές.

Η ευτυχία δεν χαρίζεται, η ευτυχία κερδίζεται. Δημιουργώντας έρχεται η ευτυχία. Όταν νοιώθω ωφέλιμος από το έργο μου, τότε πλησιάζω την ευτυχία.

Μέσα από τη χαρά της δημιουργίας, μέσα από την ανείπωτη χαρά της χρήσιμης παραγωγής, ολοένα και αυξάνεται η αυτοπεποίθησή μου, η σοβαρή ενασχόληση με την επιστήμη μου, με τα μαθήματα μου με καταξιώνει, πρώτα στον εαυτό μου και μετά στους άλλους.


Η διασκέδαση δεν είναι αυτοσκοπός, δεν πηγάζει από εξωτερικούς παράγοντας, δεν μπορείς να την επιβάλλεις στον εαυτό σου.

Σκέψου, παιδί μου.

Απόψε πρέπει να βγω και να περάσω καλά, να διασκεδάσω...
Αλλά, όταν λείπουν οι προϋποθέσεις, πώς θα περάσω καλά; Η διασκέδαση είναι το δώρο του κόπου μου, όχι η αναγκαιότητα στη ζωή μου.
Όταν θα βγεις με την παρέα που επέλεξες και δεν σε επέλεξε, τότε έχει νόημα η αναψυχή, η ανάταση της ψυχής μου. Και επιλέγω παρέα, όταν έχει να μου προσφέρει, όταν μπορεί να μου ανατάξει την ψυχή μου, να την εξυψώσει. Όταν μπορεί να μου δώσει συναισθήματα χαράς, αγάπης, έρωτα, δημιουργίας, σοφίας, υποστήριξης και αλληλεγγύης.

Όταν περιμένεις πότε θα ‘ρθει η μέρα που όρισες για αναγκαστική διασκέδαση, χάνεις όλες τις προηγούμενες μέρες (και τις επόμενες), και ζεις μέσα στο άγχος και την προσμονή της αμφίβολης επόμενης διασκέδασης.

Δεν κυνηγάμε την ευδαιμονία, τα θεμέλιά της θέτουμε, τη χτίζουμε κάθε μέρα και κάθε μέρα τη γευόμαστε. Είναι θέμα προτεραιοτήτων.

Απόλαυσε αυτό που επέλεξες να κάνεις.
Τοποθέτησέ το μέσα σου ψηλά.
Είτε πρόκειται για σπουδές, είτε πρόκειται για τη δουλειά σου.
Εξάλλου, αν το καλοσκεφτείς, το ίδιο είναι. Πρόκειται για τη διαδικασία της μάθησης.
Και καμιά, μα καμιά απόλαυση δεν μπορεί να συγκριθεί με το πλατύ ευτυχισμένο σου χαμόγελο όταν διαπιστώνεις ότι πέτυχες κάτι που ΣΥ το αξιολογείς ως σπουδαίο.

Δε βγαίνω να διασκεδάσω για να μου φτιάξει το κέφι. Βγαίνω επειδή το κάνω κέφι.
Βγαίνω για να δω τους καλούς μου φίλους, για να δώσω και να πάρω.
Να ανταλλάξω μαζί τους απόψεις , εμπειρίες.

Βγαίνω με όποιους πρέπει, όταν πρέπει, για όσο πρέπει, και με τον τρόπο που μας πρέπει. Βγαίνω για να ψυχαγωγηθώ, να βελτιωθώ, να αποκομίσω.
Όχι στη σαχλαμάρα, ναι στη χαλάρωση, ναι στο ανάλαφρο.

Διασκεδάζω σημαίνει διασκορπίζω. Κάτι καλό που έχουμε δεν το διασκορπίζουμε, δεν το απαξιώνουμε εξανεμίζοντάς το.
Διασκεδάζω τους φόβους μου, τις ανασφάλειές μου ή ακόμα προσπαθώ να ξεφύγω από την ανία και την πλήξη μου διασκεδάζοντάς τες.

Όταν ψυχαγωγείσαι μέσα στη βδομάδα σου δε θα αναζητάς αγχωτικά τη διασκέδαση του Π.Σ.Κ.
Μια παραγωγική βδομάδα θα ανεβάσει την ψυχαγωγία σου σε άλλο επίπεδο, για να σε χαλαρώσει και να απολαύσεις με άλλο τρόπο, τους καρπούς της πολύτιμης βδομάδας σου που θέλεις με τους αγαπημένους σου φίλους ή οικείους να μοιραστείς.

Οι καρποί αυτοί χαρά δίνουν, και τη χαρά που αποκομίσαμε μελετώντας, εμβαθύνοντας και εφαρμόζοντας τις γνώσεις μας, δεν τη διασκεδάζουμε. Είναι πολύτιμη. Τη μοιραζόμαστε στα πλαίσια της ψυχαγωγίας μας και αυτή διπλασιάζεται.

Το χαμομηλάκι

1 comment:

© Το χαμομηλάκι | To hamomilaki