Monday 9 May 2011

Μουσικοθεραπεία για παιδιά

Δυσχέρεια στην έκφραση, έλλειψη δημιουργικότητας και αυθορμητισμού: σε αυτά τα προβλήματα μπορεί να δώσει λύσεις η μουσικοθεραπεία, μια σχετικά καινούργια μέθοδος, που βασίζεται στο γεγονός ότι η ικανότητά μας να ανταποκρινόμαστε στη μουσική είναι έμφυτη και δεν αλλοιώνεται μέσα από την αρρώστια ή την αναπηρία. Και με τον τρόπο αυτόν προάγονται η ψυχική, η σωματική και η πνευματική μας υγεία.  
Η ενεργητική μουσικοθεραπεία είναι μια σχετικά καινούργια θεραπεία για τα ελληνικά δεδομένα. Είναι μια ειδικότητα με πολλαπλές εφαρμογές, η οποία απευθύνεται σε μεγάλη γκάμα ατόμων όλων των ηλικιών.
 
Πιο συγκεκριμένα, η μουσικοθεραπεία απευθύνεται σε άτομα με:
• Ψυχολογικά προβλήματα
• Διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές
• Νευρολογικές παθήσεις
• Ψυχιατρικές παθήσεις
• Μαθησιακές δυσκολίες
• Κινητικά προβλήματα
• Ανάγκη στήριξης σε περιόδους αλλαγών, συναισθηματικών διαταραχών και ψυχικής έντασης
• Εξαρτήσεις (ναρκωτικά, αλκοόλ κτλ)
• Ανίατες ασθένειες (AIDS, καρκίνο κτλ)
• Ανάγκη για δημιουργική έκφραση, χωρίς όμως να χρειάζεται να έχουν μουσικές γνώσεις.
Η μουσικοθεραπεία, η οποία αποκαλείται και μουσική ψυχοθεραπεία, είναι μια μορφή δημιουργικής ψυχοθεραπείας.
Είναι μια ειδικότητα με καθαρά θεραπευτικό χαρακτήρα, που δεν επιδιώκει την ψυχαγωγία, τη χαλάρωση ή τη μουσική εκπαίδευση. Η μουσική στη μουσικοθεραπεία χρησιμοποιείται ως μέσο έκφρασης, δημιουργικότητας και συναισθηματικής στήριξης.
 
Πώς ξεκίνησε;
toy-baby-2 Η μουσικοθεραπεία αρχικά απευθυνόταν σε παιδιά που είχαν ανύπαρκτη ή μειωμένη ικανότητα λεκτικής επικοινωνίας (π.χ. παιδιά με διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές), προσφέροντας έναν εναλλακτικό τρόπο επικοινωνίας και έκφρασης.
Βασίστηκε στο αξίωμα ότι η ικανότητα να ανταποκρινόμαστε στη μουσική είναι έμφυτη ανθρώπινη ποιότητα, η οποία δεν αλλοιώνεται μέσα από την αρρώστια ή την αναπηρία.
Εδώ και αρκετά χρόνια, όμως, η μουσικοθεραπεία έχει διευρύνει τις εφαρμογές της. Απευθύνεται και σε άτομα που, ενώ μπορεί να έχουν άριστη ικανότητα επικοινωνίας μέσα από το λόγο, μπορεί να αντιμετωπίζουν δυσκολία έκφρασης μέσα από αυτόν και κατά συνέπεια η συγκεκριμένη θεραπεία μπορεί να τους προσφέρει εναλλακτικές διεξόδους έκφρασης.
Πολλά παιδιά, αλλά και ενήλικες αισθάνονται την έλλειψη δημιουργικότητας και αυθορμητισμού στη ζωή τους και η μουσικοθεραπεία ως θεραπεία ενισχύει την αυθόρμητη δημιουργική έκφραση. Όπως αναφέρει και ο Βρετανός ψυχαναλυτής και παιδίατρος, κ. Winnicot, «στο παίξιμο, και μόνο σε αυτό, το παιδί ή ο ενήλικος γίνεται ικανός να είναι δημιουργικός και να χρησιμοποιεί όλη του την προσωπικότητα, και μόνο όταν το άτομο είναι δημιουργικό ανακαλύπτει τον εαυτό του».
 
Οι συνεδρίες
Ποια παιδιά και σε ποιους τομείς
μπορεί να βοηθήσει η μουσικοθεραπεία;
Οι συνεδρίες που μπορεί να είναι ατομικές ή ομαδικές διεξάγονται σε χώρο γεμάτο μουσικά όργανα όπως κρουστά, τύμπανα, μεταλλόφωνα, ξυλόφωνα κτλ. Κατά τη διάρκεια της θεραπείας, η μουσική συνδημιουργία και ο αυτοσχεδιασμός μαζί με τη λεκτική επικοινωνία είναι τα μέσα που χρησιμοποιούνται για τη δημιουργία και εδραίωση της θεραπευτικής σχέσης, με στόχους την επικοινωνία, τη δημιουργική έκφραση του εαυτού και τη συναισθηματική στήριξη.
Πιο συγκεκριμένα, ο θεραπευτής ενθαρρύνει το παιδί να εξερευνήσει τον κόσμο του ήχου μέσα από τη φωνή του ή μέσα από απλά μουσικά όργανα, που δεν απαιτούν μουσική γνώση, ώστε να δημιουργήσει τη δική του μουσική γλώσσα επικοινωνίας ή πιο απλά τη δική του μουσική, αυτοσχεδιάζοντας. Παράλληλα, ο θεραπευτής συνοδεύει και υποστηρίζει τη μουσική και ταυτόχρονα τη συναισθηματική έκφραση του παιδιού με τρόπο τέτοιο ώστε να επιτευχθεί το καλύτερο δυνατό θεραπευτικό αποτέλεσμα.
Μαζί δημιουργούν ένα μοναδικό μουσικό δρώμενο, προσαρμοσμένο στις ιδιαίτερες ανάγκες του. Το μουσικό δρώμενο γίνεται αντικείμενο εμβάθυνσης, επεξεργασίας και συζήτησης, εστιάζοντας στην επαναφορά, στη διατήρηση και στην προαγωγή της ψυχικής, σωματικής και πνευματικής υγείας.
 
Για τα παιδιά με ειδικές ανάγκες
Στον κόσμο ενός παιδιού με ειδικές ανάγκες, γεμάτο από περιορισμούς και απομόνωση, η μουσικοθεραπεία επικεντρώνεται στα πράγματα τα οποία το παιδί μπορεί να κάνει, αναπτερώνοντας την αυτοεκτίμηση και τον ψυχισμό του. Προσφέρει τη δυνατότητα στο παιδί να κάνει επιλογές, να πάρει πρωτοβουλίες και να ασκήσει έλεγχο στο περιβάλλον του.
 
Πιο συγκεκριμένα, στοχεύει στην ανάπτυξη:  
  • Των κοινωνικών και επικοινωνιακών δεξιοτήτων, καλλιεργώντας το έναυσμα για επικοινωνία
  • Του λόγου 
  • Της προσοχής και της ικανότητας συγκέντρωσης και οργάνωσης
  • Του συντονισμού και των κινητικών δεξιοτήτων

Σάννυ Λεβή
Μουσικοθεραπεύτρια
Μα Music Therapy, SRMT, DipGSM
Υπεύθυνη Τμήματος Μουσικοθεραπείας Παίδων ΜΗΤΕΡA

babyzone.gr

Παιδικό Ιστολόγιο: e-manoula

Το e-manoula απευθύνεται στις μανούλες και τους μπαμπάδες που έχουν απορίες σχετικά με τη φροντίδα και την διαπαιδαγώγηση των μικρών τους. 

Στο e-manoula θα δείτε και παιδικές κατασκευές εύκολες και γρήγορες. 
Οι πληροφορίες που δίνονται είναι από παιδαγωγό προσχολικής αγωγής που έχει την διάθεση και την χαρά να σας χαρίσει τα μικρά μυστικά της...
marakips....

Μια ανάρτηση από το e-manoula

Η καλή πράξη της ημέρας...

Φτιάξε ένα σπιτάκι για τα πουλάκια  με το παιδί σου!!


Όλοι ξέρουν πως τα πουλιά φτιάχνουν μόνα τους τις φωλιές τους.
Θα μου πεις, τότε γιατί να φτιάξω εγώ,αφού την
φτιάχνουν μόνα τους?
Ένας λόγος είναι ότι στην πόλη δεν υπάρχουν
αρκετά δέντρα και θάμνοι, για να φτιάξουν τα πουλάκια τις φωλιές τους.
Μπορείς λοιπόν εσύ με το παιδί σου να βοηθήσεις μια οικογένεια πουλιών να βρει ένα σπίτι.

Τι μπορείς να κάνεις λοιπόν...;;
Μπορείς να φτιάξεις ένα σπιτάκι από ένα
 χαρτονένιο κουτί από γάλα.
Θα χρειαστούμε...
  • Ένα μεγάλο κουτί από γάλα χάρτινο.
  • Ένα ψαλίδι.....
  • Περίπου μισό μέτρο σύρμα.
  • Δυο καρφιά και ένα σφυρί.
  • Λίγη αδιάβροχη κολλητική ταινία.
  • Λίγο ξερό χορταράκι.
Η συνέχεια στο e-manoula

ο Άγιος Χριστόφορος: Ένας Όμορφος Άγιος

Ο Άγιος Μεγαλομάρτυς Χριστόφορος καταγόταν από ημιβάρβαρη φυλή και ονομαζόταν Ρεμπρόβος, που σημαίνει αδόκιμος, αδοκίμαστος, κολασμένος. Πιθανότατα έζησε κατά τους χρόνους του αυτοκράτορος Δεκίου (249-251), όταν στην Αντίοχεια Επίσκοπος ήταν ο Άγιος Ιερομάρτυς Βαβύλας.
Όσο όμως προχωρούσε,
τόσο το βάρος του παιδιού αυξανόταν...
Ο Άγιος ως προς την εξωτερική εμφάνιση ήταν τόσο πολύ άσχημος, που απεκαλείτο «κυνοπρόσωπος».
Η μεταστροφή του στο Χριστό έγινε με τρόπο θαυμαστό. Συνελήφθη αιχμάλωτος σε μάχη, που διεξήγαγε το έθνος του με τα ρωμαϊκά στρατεύματα. Κατατάγηκε στις Ρωμαϊκές Λεγεώνες και πολέμησε κατά των Περσών, επί Γορδίου και Φιλίππου.
Όταν ήταν ακόμη κατηχούμενος, για να ευχαριστήσει το Χριστό, εγκαταστάθηκε σε επικίνδυνη δίοδο ποταμού και μετέφερε δωρεάν επί των ώμων του εκείνους που επιθυμούσαν να διέλθουν τον ποταμό. 
Μια μέρα του παρουσιάστηκε ένα μικρό παιδί, το οποίο τον παρακάλεσε να το περάσει στην απέναντι όχθη. Ο Ρέμπροβος πρόθυμα το έθεσε επί των ώμων του και στηριζόμενος επί της ράβδου του εισήλθε στον ποταμό. Όσο όμως προχωρούσε, τόσο το βάρος του παιδιού αυξανόταν, ώστε με μεγάλο κόπο κατόρθωσε να φτάσει στην απέναντι όχθη. 
Μόλις έφθασε στον προορισμό του, κατάκοπος είπε στο παιδί ότι και όλο τον κόσμο να σήκωνε δεν θα ήταν τόσο βαρύς. Το παιδί του απάντησε: «Μην απορείς, διότι δεν μετέφερες μόνο τον κόσμο όλο, αλλά και τον πλάσαντα αυτόν. Είμαι Εκείνος στην υπηρεσία του Οποίου έθεσες τις δυνάμεις σου και σε απόδειξη αυτού φύτεψε το ραβδί σου και αύριο θα έχει βλαστήσει», και αμέσως μετά εξαφανίσθηκε. 
Ο Ρέμπροβος φύτεψε τη ράβδο και την επόμενη την βρήκε πράγματι να έχει βλαστήσει. Μετά το περιστατικό αυτό βαπτίσθηκε Χριστιανός από τον Αγιο Ιερομάρτυρα Βαβύλα, ο οποίος τον μετονόμασε σε Χριστόφορο.  
Η άκτιστη θεία Χάρη, που έλαβε την ώρα του βαπτίσματος και του Χρίσματος, μεταμόρφωσε όλη του την ύπαρξη. Κι αυτή ακόμη η δύσμορφη όψη του φαινόταν φωτεινότερη και ομορφότερη.
   

© Το χαμομηλάκι | To hamomilaki