Monday 27 August 2012

Ποια είναι τα ξεχωριστά χαρίσματα των παιδιών σας;



Κάθε παιδί έχει έναν δικό του διαφορετικό τρόπο να μαθαίνει. Βρείτε τα δυνατά σημεία του παιδιού σας και το μαθησιακό στυλ που του ταιριάζει και ανακαλύψτε αποτελεσματικότερους τρόπους να τα ενθαρρύνετε!
.

multiple intelligences and education

       Γλωσσική νοημοσύνη:
Γράφει καλύτερα από το μέσο όρο της ηλικίας του     
Του αρέσει πολύ να διαβάζει

Του αρέσουν τα λεκτικά παιχνίδια                            

Του αρέσουν πολύ οι ρίμες, τα λογοπαίγνια και οι γλωσσοδέτες                                                                 

Είναι ένας καλός ορθογράφος ή διαθέτει προηγμένες δεξιότητες ορθογραφίας για την ηλικία του                               

Έχει πολύ καλό λεξιλόγιο για την ηλικία του             

Απολαμβάνει να ακούει ιστορίες, ανθρώπους να μιλάνε, κουβέντες για βιβλία                                                   

Έχει πολύ καλή μνήμη για ονόματα, τοποθεσίες ακόμα και ασήμαντα γεγονότα

Επικοινωνεί με τους άλλους με ανεπτυγμένο λεκτικό τρόπο     

Λέει απίθανες ιστορίες και ανέκδοτα



       Λογικο-μαθηματική νοημοσύνη:
Κάνει πολλές ερωτήσεις σχετικά με το πώς λειτουργούν τα πράγματα

Απολαμβάνει να λύνει γρίφους και σπαζοκεφαλιές

Κάνει εύκολα πράξεις με το μυαλό του ή έχει ανεπτυγμένες μαθηματικές ικανότητες για την ηλικία του

Σκέφτεται σε πιο αφηρημένο ή εννοιολογικό επίπεδο από τους συνομηλίκους του

Απολαμβάνει τα μαθηματικά στο σχολείο, το μέτρημα και τους υπολογισμούς

Έχει πολύ καλή αίσθηση του αιτίου-αποτελέσματος για την ηλικία του                                                                        

Του αρέσουν πολύ τα παιχνίδια με υπολογισμούς και αριθμούς

Του αρέσει να κατηγοριοποιεί ή να ιεραρχεί πράγματα

Του αρέσουν τα παιχνίδια στρατηγικής όπως σκάκι, ντάμα, κ.λ.π

Του αρέσει να πειραματίζεται με έναν τρόπο που δείχνει ανώτερης τάξης γνωστικές διαδικασίες σκέψης



   Χωρική ή χωροταξική νοημοσύνη (η αντίληψη του χώρου με ακρίβεια):
Αναφέρει σαφείς οπτικές εικόνες

Ονειροπολεί περισσότερο από τους συνομηλίκους του

Διαβάζει χάρτες και διαγράμματα ευκολότερα από τα κείμενα

Απολαμβάνει δραστηριότητες που έχουν σχέση με τέχνες

Του αρέσει να βλέπει ταινίες, διαφάνειες και οπτικές παρουσιάσεις γενικότερα

Καταλαβαίνει πολλά περισσότερα από τις εικόνες παρά από το κείμενο όταν διαβάζει

Του αρέσει να ασχολείται με παζλ, λαβυρίνθους και οπτικές δραστηριότητες

Του αρέσει να ζωγραφίζει σε φορητούς υπολογιστές και φύλλα εργασίας

Χτίζει ενδιαφέρουσες τρισδιάστατες κατασκευές όπως και κτήρια LEGO

Ζωγραφίζει στοιχεία προχωρημένα για την ηλικία του


       Σωματική-κιναισθητική νοημοσύνη:
διαπρέπει σε ένα ή περισσότερα αθλήματα, ή παρουσιάζει φυσική ανδρεία προχωρημένη για την ηλικία του


Έχει καλό κινητικό συντονισμό και λεπτή κινητικότητα

Κινήσεις  ή συσπάσεις όταν κάθεται για πολύ ώρα σε ένα σημείο

Έχει έναν δραματικό τρόπο να εκφράζει τον εαυτό του

Μιμείται έξυπνα τις κινήσεις και τα χαρακτηριστικά των άλλων ανθρώπων

Απολαμβάνει την εργασία με τα χέρια ή τα δάχτυλα (πηλός, πλαστελίνη, κατασκευές)

Του αρέσει να ξεχωρίζει πράγματα και μετά να τα τοποθετεί και πάλι μαζί

Χρησιμοποιεί τα χέρια του όταν βλέπει κάτι (αφή)

Ασχολείται με τρέξιμο, πάλη, άλμα ή παρόμοιες δραστηριότητες

Αναφέρει διαφορετικές σωματικές αισθήσεις ενώ σκέφτεται ή εργάζεται



       Μουσική νοημοσύνη:
Θυμάται μελωδίες τραγουδιών

Έχει ευαισθησία σε περιβαλλοντικούς θορύβους όπως π. χ ο ήχος της βροχής στη σκεπή

Έχει καλή φωνή

Ανταποκρίνεται θετικά όταν ακούει μουσική

Του αρέσει να παίζει κάποιο μουσικό όργανο ή να τραγουδάει σε μια ομάδα ή στη χορωδία

Τραγουδάει τραγούδια που έχει μάθει έξω από την τάξη

Έχει ρυθμικό τρόπο ομιλίας ή/ και κίνησης

Υποσυνείδητο βουητό  

Χτυπάει ρυθμικά στο τραπέζι που διαβάζει ή εργάζεται

σε ενημερώνει όταν οι ήχοι της μουσικής σταματούν - τονίζουν ή ενοχλούν


       Διαπροσωπική νοημοσύνη:
Του αρέσουν οι κοινωνικές συναναστροφές με συνομηλίκους

Του αρέσει να ανήκει σε ομάδες, επιτροπές, συλλόγους, κ.λ.π.

Φαίνεται να έχει ηγετικές ικανότητες

Απολαμβάνει να «διδάσκει» τα άλλα παιδιά

Του αρέσει να παίζει παιχνίδια με άλλα παιδιά

Οι άλλοι αναζητούν την παρέα του

Έχει δύο ή περισσότερους στενούς φίλους

Δίνει συμβουλές στους φίλους που έχουν προβλήματα

Μπαίνει  στη θέση των άλλων και κατανοεί τους γύρω του (ενσυναίσθηση)

Έχει κοινή λογική, αντιλαμβάνεται τι γίνεται γύρω του, ακούει και κατανοεί


       Ενδοπροσωπική νοημοσύνη:
Εμφανίζει μια αίσθηση ανεξαρτησίας και ισχυρής βούλησης

Έχει καλή αίσθηση του που βαδίζει

Έχει ρεαλιστική αίσθηση των δυνατών και αδύνατων σημείων του

Προτιμά να εργάζεται μόνος παρά να συνεργάζεται

Διαβάζει και παίζει μόνος του πολύ καλά (χωρίς παρέα)

Εκφράζει με ακρίβεια το πώς αισθάνεται

Ο τρόπος ζωής του και το μαθησιακό του στυλ είναι διαφορετικά από τα συνηθισμένα (των συνομηλίκων του)

Είναι σε θέση να μάθει από τις επιτυχίες και τις αποτυχίες του στη ζωή

Δε μιλάει πολύ για τα χόμπυ ή τα ενδιαφέροντα που έχει

Έχει υψηλή αυτοεκτίμηση


       Νατουραλιστική νοημοσύνη:
Του αρέσουν εξωτερικές δραστηριότητες όπως κηπουρική ή πεζοπορία

Εντοπίζει πράγματα στο περιβάλλον που οι άλλοι αγνοούν

Έχει ισχυρή αίσθηση της αφής, της γεύσης, της οσμής, της όρασης και της ακοής

Του αρέσει να κρατάει συλλογές και λευκώματα για τα φυσικά αντικείμενα (λουλούδια, φύλλα)

Αναγνωρίζει εύκολα τις ομοιότητες, τις διαφορές και τα πρότυπα στο περιβάλλον του

Του αρέσει να παρακολουθεί φυσικά φαινόμενα όπως το φεγγάρι, παλίρροιες, κ.ά.

μαθαίνει εύκολα τα χαρακτηριστικά και τα ονόματα των αντικειμένων ή των  ειδών που βρίσκονται στη φύση

Απολαμβάνει παραστάσεις, βιβλία ή ιστορίες για τα ζώα ή τη φύση


Ενδιαφέρεται και νοιάζεται για τα ζώα και τα φυτά

Εντοπίζει και κατηγοριοποιεί πράγματα από το φυσικό κόσμο



Το Κύπελλο του Πυθαγόρα («Το κύπελλο του Δικαίου»)

«Όποιος θέλει τα πολλά, χάνει και τα λίγα»
 
Κατά την τοπική παράδοση της Σάμου, ο φιλόσοφος έφτιαξε το κύπελλο για να πίνει με μέτρο τον οίνο. 
Εσωτερικά, είχε μία γραμμή που όριζε ως που έπρεπε να γεμίσει κανείς. 
Μια στάλα παραπάνω και η κούπα άδειαζε όλο το κρασί της από μία κρυφή οπή στη βάση.


Καλείται επίσης "κύπελλο του Δικαίου" διότι αντανακλά και μία από τις βασικές αρχές του Δικαίου, αυτήν της Ύβρεως και Νεμέσεως. Όταν το όριο ξεπερνιέται (Ύβρις), δεν χάνονται μόνον όσα έχουν ξεπεράσει το όριο, αλλά και όλα τα προηγούμενα που είχαν αποκτηθεί (Νέμεσις - Τίσις).
Διά της απλής εφαρμογής μιας υδραυλικής αρχής, ο φιλόσοφος Πυθαγόρας μας διδάσκει απ' τα βάθη του χρόνου, να δεχόμαστε το άριστο μέτρο και να απολαμβάνουμε τον οίνο που ήδη έχουμε στην κούπα μας αντλώντας την μέγιστη ωφέλεια.
Εάν κάποιος, αντί να δεχθεί την άριστη ποσότητα (αυτή που του αναλογεί και που αρκεί για να τον ικανοποιήσει), υπερβεί έστω και λίγο τα όρια, η κούπα ξεχειλίζει, χύνοντας στο έδαφος όλη την προϋπάρχουσα ποσότητα.
Μη απολαμβάνοντας αυτό που ήδη υπάρχει και ζητώντας κάτι παραπάνω από τα επιτρεπτά όρια, φεύγει μέσα από τα χέρια του και αυτό που θα έπρεπε να τον είχε ευχαριστήσει αλλά που δεν το κατεδέχτηκε, ζητώντας το πέραν των ορίων επιπλέον...

whitewomenfront

Τα Εγκυκλοπαιδικά: Ο Μηχανισμός των Αντικυθήρων
O αρχαίος ελληνικός υπολογιστής

Πως βρέθηκε;

Ήταν παραμονές Πάσχα του 1900. Δυο σφουγγαράδικα της Σύμης που έρχονταν από την Αφρική αναγκάζονται από τον οστριογράρμπη (νοτιοδυτικό άνεμο) να καταφύγουν στην άμμο του ποταμού στα Αντικύθηρα. Το ένα από τα καίκια ξεμύτισε μέχρι τον διπλανό κάβο, τη Βλυχάδα και σε 25 μέτρα από την ακτή κατέβασε με σκάφανδρο δύτη στις 35 οργιές να βγάλει θαλασσινά για τη νηστεία της Μεγάλης Εβδομάδας.

Antikythera mechanism

Σε λίγο ο δύτης έκανε σινιάλο να τον τραβήξουν επάνω. Κι αντί για πίνες και «γαϊδουρόποδα» ανέβασε στο καίκι ένα χάλκινο χέρι αγάλματος. Εντυπωσιασμένοι οι δυο καπετάνιοι των καικιών, ο Δημήτρης Ελευθερίου η Κοντός και ο Ηλίας Σταδιώτης βουτούν οι ίδιοι και βλέπουν με τα μάτια τους αυτά που τους είχε περιγράψει ο δύτης. Ένα βουλιαγμένο πλοίο φορτωμένο αγάλματα, μαρμάρινα και χάλκινα και πλήθος άλλα αντικείμενα, διάσπαρτα σε μια έκταση 55 μέτρων, καλυμμένα από λάσπη. Τα καϊκια επέτρεψαν στη Σύμη και για καιρό δεν ξανάγινε λόγος για το συμβάν. 


 Στο διάστημα αυτό ο καταγόμενος από τη Σύμη καθηγητής της Αρχαιολογίας Α. Οικονόμου που είχε πληροφορηθεί το περιστατικό προσπάθησε να πείσει τους καραβοκύρηδες να δηλώσουν τα ευρήματά τους στην κυβέρνηση. Επτά μήνες χρειάσθηκε για να τους πείσει. 


Οι δύο Συμιακοί ήρθαν σε επαφή με τον υπουργό Παιδείας Σπύρο Στάη, του έδειξαν το χάλκινο χέρι και συμφώνησαν να υπογράψουν συμβόλαιο με το οποίο θα αμείβονταν τόσο για τα δικαιώματα ανεύρεσης, ανάλογα με την αξία τους, όσο και για τις εργασίες ανέλκυσής τους από το βυθό. Μάλιστα τους διατέθηκε το οπλιταγωγό «Μυκάλη» με κυβερνήτη τον ύπαρχο Ανδρέα Σωτηριάδη που απέπλευσε για τα Αντικύθηρα ρυμουλκώντας τα δύο καίκια.

 Η συνεχής θαλασσοταραχή και οι ξέρες των βραχονησίδων «Θημωνιές» στα ανοιχτά του όρμου της Βλυχάδας δυσχέραιναν το έργο των δυτών, ενώ δεν ήταν δυνατόν να παραμένουν στο βυθό, σε βάθος 60 μέτρων, παραπάνω από πέντε λεπτά. Μετά από πολυήμερες προσπάθειες και τη συνδρομή ενός ακόμα βοηθητικού πλοίου, που εν τω μεταξύ είχε καταφθάσει από τον Πειραιά, οι σφουγγαράδες έφεραν στην επιφάνεια μαρμάρινα και χάλκινα αγάλματα, πολυάριθμα πήλινα αγγεία και μεταξύ άλλων μερικά περίεργα κομμάτια από οξειδωμένο μπρούντζο που έμοιαζαν με σπασμένα γρανάζια.

 Τα ευρήματα αυτά οι αρχαιολόγοι τα καταχώρισαν στα αρχεία τους με τον προσδιορισμό «ωρολόγιο η εξάντας» και μετά τα ξέχασαν... Επίσης αποφάνθηκαν ότι επρόκειτο για ναυάγιο αρχαίου ελληνικού πλοίου του 1ου αι. π.Χ. που μετέφερε έργα τέχνης στη Ρώμη, ανάμεσα στα οποία ήταν και ο περίφημος «Έφηβος των Αντικυθήρων», του 340 π.Χ., από τα ελάχιστα χάλκινα αγάλματα που έχουν βρεθεί ως σήμερα. Εικάζεται πως απεικονίζει τον Περσέα, τον Πάρι η κάποιον ανώνυμο αθλητή. 

Το χρονικό μιας ανακάλυψης

Τέλος 2ου αιώνα π.Χ.: Κατασκευή του Μηχανισμού, πιθανότατα στη Ρόδο, η οποία εκείνη την εποχή ήταν κέντρο μεταλλουργίας.
80 π.Χ. περίπου:
Ενα ρωμαϊκό καράβι βυθίζεται ανοιχτά των Αντικυθήρων. Είχε πιθανότατα αποπλεύσει από τη Ρόδο με κατεύθυνση την Ιταλία.
Πάσχα του 1900: Σύμιοι σφουγγαράδες εντοπίζουν το ναυάγιο σε βάθος 45-60 μέτρων.
Χειμώνας του 1901:
Ολοκληρώνεται το έργο της ανάσυρσης των θησαυρών του ναυαγίου. Μεταφορά των ευρημάτων στο Αρχαιολογικό Μουσείο των Αθηνών.
1902: Τα εμφανή γρανάζια του παράξενου χάλκινου ευρήματος τραβούν την προσοχή του Βαλέριου Στάη, αρχαιολόγου του μουσείου, ο οποίος αντιλαμβάνεται ότι πρόκειται για κάτι αξιοσημείωτο.
Δεκαετία του '30: Ο ναύαρχος Ιωάννης Θεοφανίδης δημιουργεί το πρώτο μοντέλο του Μηχανισμού.
Δεκαετία του '50:
Η πρώτη σε βάθος μελέτη του Μηχανισμού από τον βρετανό φυσικό και ιστορικό της ...

«Δεν θέλω να πάω στον παιδικό!»

Γράφει η Λίνα Βαλσαμίδου

Πόσο γνώριμη είναι η φράση αυτή και πόσο προβληματίζει τους γονείς με παιδιά στην προσχολική ηλικία! Δεν είναι λίγα τα ερωτήματα που απασχολούν τους γονείς: «Ποια είναι η κατάλληλη ηλικία για να ξεκινήσει το παιδί μου παιδικό;» «Είναι φυσιολογικό που το παιδί μου αρνείται να πάει στον παιδικό σταθμό;» «Πως μπορώ να το υποστηρίξω στην πρώτη του επαφή με τον παιδικό;» Ερωτήματα που γεμίζουν τους γονείς με αμφιβολίες και ίσως τύψεις για το αν πράττουν το σωστό στέλνοντας τα παιδιά τους στον παιδικό σταθμό.

Η κατάλληλη ηλικία
Ένα ζήτημα χωρίς «σοφή απάντηση» μια που κάθε παιδί είναι διαφορετικό και η κάθε οικογένεια έχει να αντιμετωπίσει δικά της δεδομένα. Ούτως ή άλλως, η πρώτη απομάκρυνση από το σπίτι αποτελεί μια σημαντική αλλαγή τόσο στη ζωή του παιδιού όσο και στη ζωή της οικογένειας-και δεν είναι εύκολη σε όποια ηλικία και αν συμβεί.
Ωστόσο, όταν η ποιότητα των υπηρεσιών που προσφέρονται στον παιδικό/βρεφονηπιακό σταθμό είναι υψηλή, τότε πράγματι αποτελεί σημαντική εμπειρία που συμβάλλει στην κατοπινή πορεία της ζωής του παιδιού και στην ψυχική του υγεία.
Άρνηση του παιδιού
Πολλά παιδιά εμφανίζουν ποικίλες αντιδράσεις με την είσοδο ή την προοπτική της εισόδου τους στον παιδικό σταθμό, αντιδράσεις που μπορεί να είναι φυσιολογικές, αναμενόμενες και δηλωτικές της δυσκολίας που αντιμετωπίζουν ως προς την προσαρμογή τους στα νέα δεδομένα.
Το κλάμα –μια από τις πιο συνηθισμένες αντιδράσεις που μπορεί να διαρκέσει λίγες ή περισσότερες μέρες- οι δυσκολίες στον ύπνο, η επιθετικότητα, η ζήλια προς τα αδέρφια, τα σωματικά συμπτώματα, η υπερδιέγερση, οι διαμαρτυρίες είναι μερικές από τις αντιδράσεις. Αρκετές φορές τα παιδιά εμφανίζουν συμπεριφορές ή συνήθειες που είχαν μικρότερα, όπως το πιπίλισμα του δαχτύλου, το μπιμπερό, το νυχτερινό «βρέξιμο» του κρεβατιού.
Η προσαρμογή του μικρού παιδιού στο νέο περιβάλλον αποτελεί μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις της προσχολικής ηλικίας, καθώς το παιδί καλείται να ενεργοποιήσει όλο του το δυναμικό για να ανταπεξέλθει στη μετάβαση και στη νέα κατάσταση που συντελείται στη ζωή του. Η ένταση, η διάρκεια και η φύση των αντιδράσεών του ποικίλει και συνδέεται στενά με την ιδιοσυγκρασία του παιδιού, τη στάση του οικογενειακού περιβάλλοντος και με το κλίμα που επικρατεί στον παιδικό σταθμό, τρία μέρη στενά συνδεδεμένα.
Η προσπάθεια προσαρμογής συνήθως ολοκληρώνεται επιτυχώς και για τα τρία μέρη όμως αν τα συμπτώματα είναι επίμονα, ίσως χρειάζεται περαιτέρω διερεύνηση και βοήθεια για την αντιμετώπισή τους.
Γονεϊκή υποστήριξη
Είναι πολύ σημαντική η προετοιμασία των παιδιών αλλά και των γονιών για την αλλαγή που έρχεται στη ζωή των μελών της οικογένειας. 
Μερικές ιδέες προς αυτή την κατεύθυνση είναι:
-συνομιλία με το παιδί για τον αποχωρισμό του από τους γονείς
-επίσκεψη με το παιδί στον παιδικό σταθμό
-συζήτηση για το πρόγραμμα του παιδικού σταθμού
-γνωριμία με το προσωπικό του σταθμού και ίσως με κάποια παιδιά  από το ίδιο τμήμα
-εναρμόνιση της καθημερινής ρουτίνας του παιδιού με το πρόγραμμα του παιδικού σταθμού
Η προετοιμασία του παιδιού για την απομάκρυνσή του από το σπίτι, οδηγεί παράλληλα και στην προετοιμασία των ίδιων των γονέων και τη συνειδητοποίηση από μέρους τους των αλλαγών που θα επισυμβούν. Ωστόσο πέρα από αυτά που μπορούν να γίνουν εκ των προτέρων, βοηθητικό μπορεί να είναι και το γεγονός της «συνοδείας» στη μετάβαση αυτή:
-κυριολεκτική συνοδεία στον παιδικό σταθμό: Οι γονείς μπορούν να εξηγήσουν στο παιδί τους ότι θα μείνει εκεί λίγες ώρες κι ότι θα συναντηθούν και πάλι μια συγκεκριμένη ώρα. Μπορούν –μετά από συνεννόηση με το προσωπικό- να καθίσουν για λίγο μαζί με το παιδί τους ή να το φέρνουν και να παρακολουθεί αρχικά λίγες ώρες από το πρόγραμμα του σταθμού, ώστε να γίνει πιο ομαλά η μετάβασή του.
-συναισθηματική συνοδεία: Οι γονείς είναι σημαντικό να ακούν προσεκτικά το παιδί τους, να του επιτρέπουν να εκφράσει το θυμό, τη δυσκολία ή τη θλίψη του. Ίσως μια τέτοια στάση δώσει το μήνυμα στο παιδί της διαθεσιμότητας του γονιού και της αγάπης, που συνεχίζουν να υπάρχουν, όπως μέχρι τώρα ήξερε.
Πρακτικές που μοιάζουν να μη βοηθούν στην ομαλή μετάβαση στον παιδικό σταθμό, είναι τα ψέματα και η απόκρυψη της πραγματικότητας όπως π.χ. «η μαμά δεν θα φύγει» και τελικά φεύγει όταν το παιδί γυρνά την πλάτη. Αυτές οι υποσχέσεις μπορούν να μπερδέψουν τα παιδιά και να αυξήσουν την ανασφάλειά τους.

Πηγή: kidsweb
Πηγές της πηγής:
-«Η προσαρμογή παιδιών και γονιών στον παιδικό σταθμό». Κέντρο πρόληψης ΠΥΞΙΔΑ
-Πυξίδα: www.pyxida.org.gr

© Το χαμομηλάκι | To hamomilaki