Πέμπτη, 30 Ιουνίου 2016

Ευτυχώς που τώρα με τις ζέστες έχουμε τον «Κίτρουλλο» (ξέρετε, τον «εριώδη») για να δροσιζόμαστε!

Καρπούζι: Οι υπέροχες ιδιότητες και τα συστατικά του
Όνομα: Καρπούζι
Επιστημονική ονομασία: Κίτρουλλος ο εριώδης – Citrullus lanatus
Οικογένεια: Κολοκυνθοειδή


Περιγραφή

Το καρπούζι είναι φρούτο που προέρχεται από την Ινδία ή τη Νότια Αφρική. Είναι από τα πλέον αγαπημένα φρούτα και «σήμα κατατεθέν» του καλοκαιριού, ο δε χαρακτηρισμός «βασιλιάς» που του έχει αποδοθεί, του ταιριάζει απόλυτα.

Το καρπούζι εξωτερικά είναι λείο και έχει χρώμα σε πολλές αποχρώσεις του πράσινου. Κάποιες φορές, έχει εναλλασσόμενες σκούρες και ανοιχτές πράσινες ρίγες. Ο φλοιός του είναι αρκετά σκληρός, πάχους ενός περίπου εκατοστού και άσπρου χρώματος στο εσωτερικό. Το κύριο μέρος του είναι μαλακό, κόκκινο, με μεγάλες ποσότητες νερού και μεγάλο αριθμό μαύρων σπόρων.
Είναι μεγάλο φρούτο, στρογγυλού ή οβάλ σχήματος και το βάρος του φτάνει περίπου τα 12 κιλά. Το καρπούζι καλλιεργείται σε 100 περίπου χώρες, δεδομένου ότι μπορεί να καλλιεργηθεί και να αναπτυχθεί σε μεγάλο εύρος θερμοκρασιών και σε περισσότερες από 1.200 ποικιλίες, που διαφοροποιούνται μεταξύ τους, από το χρώμα (υπάρχει κίτρινο, πορτοκαλί και κόκκινο), το σχήμα, την υφή και τους σπόρους.
Πρώτη χώρα στην παγκόσμια κατάταξη παραγωγής καρπουζιού είναι η Κίνα, με μεγάλη διαφορά από τις επόμενες. Στην Ελλάδα ωριμάζει το καλοκαίρι και είναι ένα από τα πιο δροσιστικά καλοκαιρινά φρούτα.
Συστατικά
Το καρπούζι περιέχει περίπου 6% ζάχαρη και 91% νερό κατά το βάρος του. 

Τα 150 γραμμάρια καρπουζιού περιέχουν 43 θερμίδες, 0 γρ. λίπους, 2 γρ. νατρίου, 1 γρ. φυτικών ινών και 11γρ. υδατανθράκων, ενώ παρέχουν το 17% των ημερήσιων αναγκών ενός ενήλικα σε βιταμίνη Α, το 21% σε βιταμίνη C, το 2% σε σίδηρο και το 1% σε ασβέστιο.
Το καρπούζι περιέχει επίσης θειαμίνη, ριβοφλαβίνη, νιασίνη, βιταμίνη Β1, Β6, φυλλικό οξύ, παντοθενικό οξύ, μαγνήσιο, φώσφορο, κάλιο, ψευδάργυρο, χαλκό, μαγγάνιο, σελήνιο, μαγνήσιο, χολίνη, λυκοπένιο και βεταΐνη.
Ιστορία και παράδοση
Η λέξη «καρπούζι» προέρχεται από την αντίστοιχη τουρκική karpuz, η οποία ανάγεται στην περσική xarbuz(a). 

Η ελληνική λέξη του καρπουζιού είναι «υδροπέπων». Το καρπούζι εμφανίζεται στα ιερογλυφικά της αρχαίας Αιγύπτου. Από το 2.500 π.Χ. οι Αιγύπτιοι το μετέφεραν μαζί τους ως πηγή νερού.

Από τον 10ο μ.Χ αιώνα καλλιεργείται στην Κίνα και τον 13ο αιώνα εμφανίζεται στην Ευρώπη. Στην Ιταλία, έγινε το σύμβολο του μαρτυρίου του Αγίου Λαυρεντίου. Κάθε χρόνο, στις 10 Αυγούστου στη Φλωρεντία, ο άγιος εορτάζεται με ένα όργιο καρπουζοφαγίας.

Καρπούζι: Θεραπευτικές δράσεις, ιδιότητες και χρήσεις
- Το καρπούζι περιέχει μεγάλη ποσότητα βιταμίνης C, οπότε, η τακτική και ικανοποιητική κατανάλωση καρπουζιού, μειώνει τις πιθανότητες εμφάνισης άσθματος.

- Μειώνει την αρτηριακή πίεση σε παχύσαρκους και μεσήλικες και βελτιώνει τη λειτουργία των αρτηριών. Το λυκοπένιο που περιέχει, βοηθά στην προστασία της καρδιάς.
- Η πρόσληψη λυκοπένιου έχει συνδεθεί και με την προστασία από τον καρκίνο του προστάτη.
- Είναι αντιοξειδωτικό, κατά των ελεύθερων ριζών.
- Είναι ένα εξαιρετικό ενυδατικό, κατά της αφυδάτωσης.
- Χάρη στη βιταμίνη Α που περιέχει, βοηθά στην ανάπτυξη των ιστών του σώματος, δέρματος και μαλλιών.
- Έχει θεραπευτική επίδραση στις παθήσεις του ήπατος.
- Αποτελεσματικό στις κυστίτιδες και στις φλεγμονές του ουροποιητικού συστήματος.
- Καθαρίζει τα νεφρά από τα άλατα και τους μικρούς λίθους.
- Εξαιρετικό διουρητικό, απομακρύνει τις τοξίνες από το σώμα.
- Eίναι πλούσιο σε κάλιο που βοηθά στη διατήρηση του ασβεστίου στο σώμα, με αποτέλεσμα να έχουμε ανθεκτικότερα οστά και αρθρώσεις.
- Μειώνει το σωματικό λίπος, λόγω της κιτρουλίνης που περιέχει.
- Βοηθά στη ρύθμιση της δράσης των μυών και των νεύρων στο σώμα μας.
- Βοηθά την παραγωγή πολύτιμων ουσιών στον αμφιβληστροειδή χιτώνα του ματιού και προστατεύει από την εκφύλιση της ωχράς κηλίδας.
Χρήσεις
- Είναι ιδανικό να τρώγεται σε φέτες ή φρουτοσαλάτες.
- Μπορεί να χτυπηθεί στο μπλέντερ και να γίνει γρανίτα ή αναψυκτικό, με ή χωρίς προσθήκη αλκοόλ.
- Στην Ελλάδα, σε αρκετά μέρη φτιάχνουν γλυκό του κουταλιού από το φλοιό του.
- Το καρπούζι ταιριάζει απόλυτα με φέτα και μπλε τυρί, ενώ δεν είναι λίγοι εκείνοι που τολμούν να βάλουν στο πιάτο τους ένα “μπιφτέκι καρπουζιού με τυρί”, το οποίο συνηθίζουν πολύ στον αραβικό κόσμο.
- Μια φέτα καρπούζι με προσούτο, λίγο μαλακό τυρί Brie και μπόλικο λεμόνι αποτελεί μια μοναδική γκουρμέ απόλαυση.
- Σε ορισμένες αφρικανικές χώρες τα άγουρα καρπούζια χρησιμοποιούνται όπως τα κολοκυθάκια σε συνταγές λαχανικών.
- Με τη φλούδα του καρπουζιού μπορείτε να φτιάξετε τουρσί ή να τη ζαχαρώσετε.


Ενδιαφέροντα

- Για να αγοράσετε ένα καλό καρπούζι, ζητήστε να σας το κόψουν για να το ελέγξετε εσωτερικά. 

Αν αυτό δεν είναι δυνατόν, πολλοί καταφεύγουν σε έλεγχο που γίνεται χτυπώντας το ελαφρά περίπου στη μέση. 
Υποτίθεται ότι, αν το καρπούζι κάνει έναν κούφιο, «καμπανιστό» ήχο είναι καλής ποιότητας, ενώ αν ο ήχος είναι συμπαγής, δεν θεωρείται ώριμο και η αγορά, καλό είναι να αποφεύγεται.
- Η υπερβολική ποσότητα νερού που υπάρχει στο καρπούζι είναι ο βασικός λόγος για τον οποίο δεν πρέπει να το καταναλώνουμε αμέσως μετά το γεύμα ή το δείπνο, επειδή επηρεάζει την πέψη. Καλύτερα σκέτο κάποια άλλη ώρα.
- Το μεγαλύτερο καρπούζι στον κόσμο είχε βάρος περίπου 108 κιλά. Καλλιεργήθηκε στο Τενεσί από τον Bill Carson στις αρχές της δεκαετίας του ’90 και κατέχει θέση στο βιβλίο των Ρεκόρ Γκίνες εδώ και 22 χρόνια.
-Τρεις μερίδες καρπουζιού την ημέρα, δίνει λάμψη και διατηρεί το δέρμα σε άψογη κατάσταση.
- Οι σπόροι του καρπουζιού είναι απόλυτα ασφαλείς και δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα αν καταπιείτε μερικούς. Έχουν απαλή υφή και είναι σχεδόν άγευστοι, ενώ σε αρκετές χώρες του κόσμου τους καβουρντίζουν και τους καταναλώνουν ως άριστο συνοδευτικό του καφέ και του τσαγιού ή απλώς σαν ένα σνακ, προσθέτοντας λίγο αλάτι. Επιπλέον, μπορείτε να τους φυτέψετε και να καλλιεργήσετε τις δικές σας καρπουζιές.
- Τα άκοπα καρπούζια αποθηκεύονται καλύτερα σε θερμοκρασίες από 10-20 ° C και αντέχει πάνω από 2 εβδομάδες σε δροσερό μέρος. Από την στιγμή που θα κοπεί το καρπούζι, θα πρέπει να διατηρείται στο ψυγείο τυλιγμένο με μεμβράνη συντήρησης τροφίμων και όχι κομμένο σε τεμάχια, διότι αφυδατώνεται και αλλοιώνεται η γεύση του. Μπορεί να διατηρηθεί για 3-4 μέρες στο ψυγείο.
- Όταν αγοράζετε ένα καρπούζι που είναι ήδη κομμένο στη μέση από τη λαϊκή ή το σουπερμάρκετ, επιλέξτε η φλούδα του να είναι σκούρα σε χρώμα χωρίς να έχει καμία λευκή ράβδωση και τα κουκούτσια του να είναι σκούρα και όχι λευκά.

Προσοχή: Το παραπάνω άρθρο έχει ενημερωτικό σκοπό. 

Πριν χρησιμοποιήσετε οποιαδήποτε συνταγή ή πριν αλλάξετε τις διατροφικές σας συνήθειες, ζητήστε τη γνώμη του κατάλληλου επαγγελματία υγείας ή διατροφολόγου. Εάν λαμβάνετε φαρμακευτική αγωγή, βεβαιωθείτε ότι δεν υπάρχουν αλληλεπιδράσεις.

enallaktikidrasi