Τετάρτη, 23 Νοεμβρίου 2016

Το δικαίωμα στην εκπαίδευση για κάποια παιδιά
είναι κατάκτηση

Στα 17 του χρόνια ανέλαβε βάρη δυσανάλογα με την ηλικία του. 
Αναγκάστηκε να γίνει ο «άνδρας» του σπιτιού αφού τα έξοδα έπνιγαν εκείνον, τα αδέρφια του και την μάνα του. 
Το αποτέλεσμα ήταν να παρατήσει το σχολείο. 
Όμως πως θα ελπίσει σε ένα καλύτερο αύριο αν δεν έχει λάβει τις γνώσεις ως εφόδια για το μέλλον του; 

Η λύση ή αν θέλετε η σανίδα σωτηρίας ήρθε για τον 17χρονο από ένα πρόγραμμα του Μαζί για το Παιδί, «Είμαι μέσα» το οποίο υψώνει τείχη κατά της σχολικής διαρροής.

Τώρα ο 17χρονος Κ.Φ παρακολουθεί τα μαθήματα της Β’ Γυμνασίου και ο στόχος του είναι να κερδίσει το χαμένο (σχολικό) έδαφος.
Να σημειωθεί ότι το συγκεκριμένο πρόγραμμα στηρίζεται από τον Όμιλο Μυτιληναίο.

Η ιστορία του 17χρονου

Ο 17χρονος Κ.Φ είναι ένα από τα παιδιά που παρακολουθούν το πρόγραμμα «Είμαι μέσα» του «Μαζί για το Παιδί». Είναι ένας «αγωνιστής» καθώς αναγκάστηκε από πολύ μικρή ηλικία να δουλέψει λόγω προβλημάτων υγείας στην οικογένεια και έπρεπε να αναλάβει μέρος των εξόδων του σπιτιού. 
Ζει με την μητέρα του και τα τέσσερα μικρότερα αδέρφια του, ενώ ο πατέρας του τους έχει εγκαταλείψει. Φοιτά στην Β’ Γυμνασίου λόγω «αναγκαστικών» απουσιών που οφείλονται στο ωράριο της εργασίας του.
Όπως υποστηρίζει το πρόγραμμα τον έχει βοηθήσει σε μεγάλο βαθμό. Συγκεκριμένα λέει, «Ο σκοπός μου είναι να περάσω την τάξη. Είναι ο βασικός μου στόχος, το άγχος μου. Ωστόσο πλέον με την υποστήριξη των εκπαιδευτικών του προγράμματος, τα μαθήματα μου φαίνονται πιο κατανοητά. Υπάρχει άλλη επαφή, πιο άμεση και πιο ιδιαίτερη. Ειδικά στα μαθηματικά που αντιμετώπιζα δυσκολίες, πιστεύω ότι είμαι σε σωστό δρόμο», λέει χαρακτηριστικά ο 17χρονος μαθητής. Ο οποίος κάθε μέρα μετά το μάθημα τρέχει στο πόστο της εργασίας του στο οποίο και θα κάτσει έως αργά το βράδυ.

Ο καθηγητής (εθελοντής) της Ιστορίας

Ψυχή του προγράμματος είναι οι εκπαιδευτικοί. Ο εκπαιδευτικός Αλέξανδρος Καραφωτιάς παραδίδει ιστορία και μας εξηγεί πως έχει «δεθεί» με τους μαθητές που παρακολουθούν το μάθημα του. Να σημειωθεί πως ο ίδιος ασκεί τις υπηρεσίες του εθελοντικά για 2η συνεχή χρονιά.
«Είναι η δεύτερη χρονιά που βρίσκομαι σε αυτό το πρόγραμμα. Πέρυσι λειτουργούσε σε πιλοτικό επίπεδο για 30 παιδιά Β’ Γυμνασίου. Με τα παιδιά έχω δεθεί -όπως πιστεύω- και αυτά μαζί μου. Φέτος παραδίδω μαθήματα ιστορίας για τα παιδιά που φοιτούν στην Γ’ Γυμνασίου. 
Το γεγονός ότι καλύπτουμε την περίοδο της νεότερης και σύγχρονης ιστορίας με βοηθά στους τρόπους διδασκαλίας και αυτό επειδή μπορεί αρχίσω το μάθημα με ένα βίντεο στο youtube ή με κάποιον ενδιαφέρον σύνδεσμο», λέει χαρακτηριστικά ο κ. Καραφωτιάς για να συνεχίσει, 
«Αναλογιστείτε ότι τα παιδιά που διδάσκω έρχονται από τα σχολεία που βρίσκονται πολύ μακριά για να κάνουμε μάθημα. Αυτό και μόνο με χαροποιεί, όπως και επίσης το γεγονός ότι πριν ξεκινήσει το πρόγραμμα ακόμη τον Σεπτέμβριο με ρωτούσαν πότε θα αρχίσουμε. Αυτό για έναν καθηγητή είναι ηθική ικανοποίηση αλλά και κάτι ακόμη περισσότερο».
Δήλωση Μαρίας Χατζηνικολάκη Δ/ντριας Προγραμμάτων και Εξεύρεσης Πόρων του «Μαζί για το Παιδί»

Το πρόγραμμα «Είμαι μέσα» σχεδιάστηκε με γνώμονα τις ανάγκες του πληθυσμού που εξυπηρετεί. Οι μαθητές που δεν τα πηγαίνουν καλά στο σχολείο κι έχουν την τάση να το εγκαταλείψουν έχουν συνήθως σύνθετα προβλήματα. Όταν ένα παιδί καλείται να ...

Μη λέτε στο παιδί σας «Μην κλαις»
20 Things To Say To Your Child Instead Of “Don’t Cry”

20 πράγματα που μπορείτε να πείτε στο παιδί σας,
αντί για «Μην κλαις».

Έχετε σκεφτεί ποτέ ότι όταν το παιδί σας κλαίει ή έχει ξεσπάσματα θυμού κάνει πραγματικά κάτι πολύ σημαντικό; Εκείνη την στιγμή χρησιμοποιεί το έμφυτο σύστημα ανάρρωσης/ανάκτησης του σώματός του. 
Όταν πληγωνόμαστε, σωματικά ή συναισθηματικά, αντί να συσσωρεύουμε όλη αυτή την ενέργεια σαν ένταση στο σώμα μας, μπορούμε να τη διοχετεύσουμε σε κλάμα, γέλιο, θυμό ή τρέμουλο. 
Με αυτό τον τρόπο το σώμα μας επεξεργάζεται και απελευθερώνει συναισθήματα. Πολλοί από εμάς δεν το κάνουμε, αφού έχουμε ακούσει πολλές φορές το «μην κλαις» όταν ήμασταν μωρά. Τα παιδιά μας, ωστόσο, έχουν ακόμα αυτό το προστατευτικό σύστημα ανέπαφο.
😭😭😭😭😭
Η πιο καλή είδηση είναι ότι όλες οι δύσκολες ή εκτός ελέγχου συμπεριφορές των παιδιών μας είναι αποτέλεσμα συναισθημάτων και επομένως αν χρησιμοποιείτε τη γεμάτη αγάπη προσοχή σας για να αντιμετωπίσετε αυτά τα συναισθήματα, θα έχετε πολύ σύντομα το «αγγελάκι» σας πίσω. 

Ενθαρρύνοντας τα παιδιά μας να κλαίνε, όταν το έχουν ανάγκη, όχι μόνο απαλλάσσονται από τα αρνητικά τους συναισθήματα και όσα τα πληγώνουν, αλλά νιώθουν και πιο κοντά μας, πιο στενά συνδεδεμένα μαζί μας. 
Ο τρόπος μα τον οποίο τα ακούμε μπορεί είτε να τα οδηγήσει να κλειστούν στον εαυτό τους και να «κλείσουν» τα συναισθήματά τους, είτε να τα βοηθήσει να αισθανθούν καλύτερα.

Δείτε κάποια πράγματα που μπορείτε να τους πείτε (ανταποκρινόμενοι στις ανάγκες τους):
- Είμαι δίπλα σου.
- Βλέπω πόσο αναστατωμένος είσαι.
- Λυπάμαι πολύ που σου είναι δύσκολο, αγάπη μου.
- Θα καθίσω δίπλα σου όσο είσαι αναστατωμένος.
- Δεν θα πάω πουθενά.
- Είσαι ασφαλής.
- Δεν υπάρχει τίποτα πιο σημαντικό από το να είμαι μαζί σου αυτή την στιγμή.
- Λυπάμαι που έχασες την φίλη σου ή λυπάμαι που σου έπεσε το παγωτό σου.
- Σε ακούω, αγάπη μου.

Φράσεις που κατευθύνουν την προσοχή επανειλημμένα πίσω στα γεγονότα που προκάλεσαν την αναστάτωση:
- Πραγματικά ήθελες… αυτό το παιχνίδι Ή να μείνει σπίτι ο μπαμπάς.
- Αυτό το σκυλί/ παιδί / οι φωνές σε τρόμαξαν πολύ.
- Ας ρίξουμε άλλη μια ματιά στη πληγή σου/ στο πόδι σου/ στο χέρι σου.

Βάζοντας όρια στην κατάσταση (και ακούγοντας τις διαμαρτυρίες):
- Δεν μπορώ να σε αφήσω… να πας στο πάρτι/ να τη χτυπάς/ να έχεις αυτή τη συμπεριφορά.
- Πρέπει να … βάλεις τα παπούτσια σου/ να τελειώσεις τις ασκήσεις σου/ να μπεις στο αμάξι τώρα.

Υπενθυμίζοντάς του τη θετική/ ελπιδοφόρα προοπτική της κατάστασης (και ακούγοντας τις απελπισμένες του απαντήσεις):
- Θα πάρεις σοκολάτα σύντομα.
- Ξέρω ότι θα τα καταφέρεις να το αντιμετωπίσεις.
- Η μαμά θα έρθει πίσω σε λίγο.
- Είμαι σίγουρη ότι ακόμα μπορείς να περάσεις καλά.
- Θα είσαι μια χαρά και με αυτό το μπλουζάκι.
- Δεν θα είναι έτσι για πάντα.

Προσπαθήστε να αποφύγετε:
- Να βάλετε τα συναισθήματα του παιδιού κάτω από μια ετικέτα (πχ βλέπω είσαι θυμωμένος).
- Να αποσπάσετε την προσοχή του παιδιού από τα συναισθήματά του (πχ θες να πάμε να δούμε τι κάνει ο μπαμπάς;)
- Να «διορθώσετε» τα πράγματα (πχ Ξέρω ότι θέλεις παγωτό. Πάμε να αγοράσουμε).
- Να προβάλλετε μια λογική σκέψη (Πχ Μα έφαγες παγωτό χθες).
- Να δείξετε ότι τα συναισθήματά τους είναι λάθος/ μη αποδεκτά/ ντροπιαστικά (πχ Τι είναι αυτός ο απαίσιος θόρυβος που κάνεις;)
- Να το επιβραβεύσετε ή να το τιμωρήσετε (συμπεριλαμβάνονται απειλές, δωροδοκίες, τεχνική του time out πχ Αν δεν σταματήσεις, θα πάμε στο σπίτι).

Απόδοση του άρθρου 20 Things To Say To Your Child Instead Of “Don’t Cry” της Roma Kitty Norriss

Ιωάννα Αγγέλου
Ειδική παιδαγωγός - Νηπιαγωγός